lördag 21 november 2009

Vaccineras eller inte?

Sitter (som så många andra) och funderar över det här med om man ska vaccineras eller inte. Min mamma har talat om för mig att jag nog aldrig har haft någon riktig influensa, och därför inte vet vad jag pratar om när jag säger att det verkar väldigt onödigt att vaccinera sig. Dessutom ska man inte hålla på att övervaccinera, låt kroppen härdas! ;)

Men o andra sidan så kan man smitta andra om man inte vaccinerar sig, för även om jag är ung, stark och faktiskt näst intill odödlig så finns det ju dem som inte är det. Så för deras skull kanske man borde vaccinera sig.

Sen är det ju det att man kanske blir dålig av vaccinet, och just nu är det så mycket i skolan att jag inte har tid att vara hemma för en så dum sak. Jag menar visst, risken finns att jag blir sjuk på grund av att jag inte vaccinerat mig, men chansen finns att jag inte blir det, o då verkar det ju onödigt att slösa viktig studietid på att vara vaccinations-sjuk. Hänger ni med?

Dessutom är det säkert världens jobbigaste köer på vårdcentralen. Och när man kommer fram är kanske vaccinet slut? Skulle inte tro att jag tänker stå i en sån kö! Verkar jobbigt.

Jag vet inte åt vilket håll det lutar åt. För ett par dagar sa jag definitivt nej. Men just det att jag inte vill riskera att smitta folk i min omgivning som kanske faktiskt inte klarar av grisinfluensan gör att jag kanske måste tänka om. Men hur det en blir så blir det inget förrän jullovet. Kanske väntar jag ännu längre, det beror på hur det ser ut. Alla som är i högre riskgrupper än mig bör få vaccinet först. Dessutom har jag som sagt inte tid att vara hemma nu.

Inga kommentarer: