lördag 30 januari 2010

Viktiga internetsidor

När man pluggar är internet helt otroligt ovärderligt. Utan internet skulle jag helt enkelt inte vara så fantastisk bra student (???) som jag är idag. Men vissa sidor på internet använder man lite mer än andra. Här kommer några av mina favoritsidor när jag sitter och pluggar.

Google Scholar
Ni som inte upptäckt den här sidan ännu, upptäck den nu! Istället för att gå in på alla databaser som finns med vetenskapliga artiklar, så söker man på google scholar. En söksida som har med vetenskapliga artiklar som resultat. Enkel. Snabb. Ovärderlig.

synonymer.se Räddningen när ord som "syfte", "orsak" och "förmodligen" nämns lite för ofta i ett och samma stycke.

Google Translate Ytterligare en tjänst från google som är en ovärderlig hjälp både för att klura ut vad böckerna egentligen menar, och för att klura ut hur jag ska skriva ner det jag menar. Dock är översättningen åt båda hållen ibland lite tveksam, så "copy- paste" rekommenderas inte.

Wikipedia Jag vet. Jag borde skämmas. Inget man tar upp i referenslistan direkt. Helst berättar man inte för folk att man är in där alls. Men det är ett faktum att wikipedia har förklarat många saker för mig som mina lärare aldrig lyckades få mig förstå.

Inga kommentarer: