måndag 21 mars 2011

Ett glas gammal mjölk? - Ja tack!

Ja tack!

Jag förstår inte alltid hur folk tänker. När jag tänker efter så förstår jag väldigt sällan hur folk tänker!

En rolig grej är den datumnoja som finns, ni vet när folk inte äter något för att det har passerat bäst-före-datumet. Jag tycker det är lite komiskt. Det kan inte bara vara jag som ser humorn i när folk på kvällen dricker mjölk, men på morgonen efter kan de inte dricka den för att den då har gått ut i datum? Eller när folk inte äter choklad som passerat bäst-före-datumet, som ligger typ hur-långt-som-helst efter tillverkningsdatum?

Vad tror folk egentligen? Att mjölk surar bara sådär pang-bom vid tolvslaget? Att chokladen håller sig, den håller sig lite till och lite till och sen bara sådär sker någon kemisk explosion och den tvärruttnar? Att mat blir gammal är en process. Det går liksom stegvis. Smakar och luktar det bra så dör du förmodligen inte om du äter det. Om du har riktigt riktigt otur får du lite magknip. Men med största sannolikhet är det enda som händer att du sparar pengar genom att inte slänga funktionell mat. Som en bonus spar du även på resurserna som (tro det eller ej) inte är oändliga. Bara vinster helt enkelt.

2 kommentarer:

Me & Everyone sa...

Håller med du och funderar på om du fortfarande har samma mjölkpaket som när jag va o hälsade på, du vet det finns gränser också.... ;-)

Sofie sa...

Det har jag faktiskt inte! :) Som sagt det finns gränser ;)