tisdag 16 februari 2010

Tokiga.

Skönhet! Foto: Magnus Elander, De 5 stora

Folk är tokiga. Det är bara att konstatera efter att ha läst det här.
Det här var deras argument till att inte ha varg.
  1. Det skulle påverka möjligheten för djurägare, fäbobrukare och fårägare, att ha betesdjur. Samexistensen mellan varg och betesdjur är en omöjlighet. Det insåg våra förfäder för 300 år sedan.
  2. Jakt med löshund blir nästintill omöjligt. Löshundsjakt är kultur och en viktig fritidssysselsättning och livskvalitet för många. Det skulle vara mycket tråkigt om den försvann. Många bor på landsbygden just för att kunna bedriva jakt.
  3. Det skulle också innebära att människor inte vågar gå ut i skog och mark av rädsla för rovdjur, vilket vore mycket sorgligt. Jag är själv inte rädd för varg, men jag förstår att människor kan vara det. Om rädslan är befogad eller ej är irrelevant. Känslan är faktisk.
Sofie kommenterar:
  1. Det är inte en omöjlighet. Det finns faktiskt varg i andra länder, och tänka sig, det finns djurägare där också! Fast vem vet? Deras får kanske äter vargar? Eller så ser de till att skydda sina djur...
  2. Kultur? När räknas något som kultur? Julafton är kultur. Jakt med löshund är inte kultur. Det är något som börjades med efter att vargen i princip var försvunnen från skogarna. Många kanske bor på landsbygden för jaktens skull. Men jag tror personligen att ännu fler bor på landsbygden för att vara nära naturen. Och vargen hör till den svenska naturen. Dessutom, om det är så stort problem att en del hundar tas av vargar, så borde det väl vara ett ännu större problem att så många jakthundar dör i trafiken? Kanske borde man stoppa trafiken under jakten, bara för att skydda hundarna. Jag tror det var i Ryssland där de satte en plinga på jakthundarna, vilket gett bra skydd mot vargen. Eller så kanske jägarna kan träna inkallning med sina hundar...
  3. Folk är rädd för spindlar också! Det måste vara närmare 200 år sedan gyllingevargen (stavas?) bet ihjäl nån människa. Jag är rädd för de hala och väldigt överbefolkade pendeltågsperrongerna. Ingen tycker speciellt synd om mig för det. Jag får helt enkel undvika att gå nära kanten.
Nu ska jag titta på House! han är jag definitivt rädd för! Over and Out!

Inga kommentarer: