lördag 20 november 2010

Rovdjur, Renar och Relationer

Efter två dagar sittandes (och hoppande och tjoande) på seminarier så känner jag att det är grymt skönt med en lördagkväll hemma.

Igår var det seminarium på Skansen om Renar och rovdjur, ordnat av De 5 stora. Det var verkligen jätteintressant att höra alltihop från samernas perspektiv. Rovdjur skapar givetvis problem för dem, men som biologstudent har jag ärligt talat inte tänkt på deras problem så mycket, utan mer på den ekologiska aspekten. Så det var sjukt intressant, för utan förståelse för deras kultur och deras sätt att leva, så kommer inte problemen lösas. Men, en sak irriterade mig en hel del. Vid diskussionen som var sist på dagen frågade en tjej i publiken om en eventuell lösning på ett problem. En same tog väldig illa upp, och tycke det var respektlöst att fråga, och ens tänka på det. Nu var detta en dålig idé från hennes sida, det kan jag hålla med om. Men hon frågade, och att då svara med att det är respektlöst, istället bara för att förklara varför det inte är en bra lösning irriterar mig. Frågan kom från okunskap, men hon var förmodligen villig att lära sig, men om man måste vara rädd för att folk tar illa upp för att man av okunskap ställer fel fråga, då kommer folk inte vara intresserade av att lära sig.

För att kasta sig till något helt annat, jag vann ju biljetter till ett kärleksseminarium som gick av stapeln idag. Jag hade med mig Sandra och åhhh så roligt det var! Verkligen jättebra föreläsare med mycket intressanta tankar och han sa mycket jag tror många kände igen sig i. Dessutom fick jag äran att träffa Jaqueline som verkligen är en sån person man bara tycker om! Sådär just nu vill jag dela med mig av tre saker, som satt sig i min hjärna:

1. Är det rätt så är de lätt!
2. Vill man ha förändring måste man förändra något!
3. Var ärlig om och mot dig själv!

Enkla, och ändå ack så svåra, men tänkvärda saker!

Inga kommentarer: