söndag 22 augusti 2010

12 juli - 14 juli 2010

12/7 Måndag kl. 10.00
Igår gick vi till lya nr. 3. Det var en relativt enkel vandring, även om den var rätt lång (6-6,5 km tror jag). Det tråkiga är att jag har ont i mitt högerknä efter det. Ska nog ta mig till en läkare i höst. Vore ju jobbigt att ha två knän som ska bråka med mig. Hur som helst. Dalen vi är i är verkligen jättefin. Dessutom tror jag vinden blåser lite varmare här, även om det fortfarande blåser helt galet. Men just nu skiner solen och det är väldigt skönt.

13/7 Tisdag kl 00.10
Om sisådär 6 timmar ska jag kliva upp, äta frukost, packa ihop lägret och påbörja den 18 km långa vandringen ner till civilisationen. Vi har förhoppningar om att vi förutom att handla mat, även hinner med att duscha, gå på en riktigt toalett samt äta pizza. Allt är dock en aning osäkert. "Det beror på" och "Det löser sig" är vanliga uttryck i den här branschen. Men vi hoppas hinna sova en natt i stugan innan vi beger oss ut i nästa område. Snart är mitt pass slut och jag ska väcka D. Ska bli skönt att sova, man sover väldigt konstigt här. Till exempel missade både jag och D. att det i natten till 12/7 blåste så mycket att vårt obs-tält halvt flög upp. Stackars P. som var i det då. Jag och D. sov igenom hela stormen. Vi var nog lite trötta. =)

Gul och Glad!

14/7 Onsdag ca. kl. 08.00
Igår var minst sagt en intressant dag. Den började med att jag vaknade vid 7-tiden och undrade varför P. inte väckt mig och D. vid 6 som vi bestämt. Snart nog fick jag reda på det. Förutom att det regnade till och från så var det tjockt av dimma. Grattis till oss. Vi kurade in oss i stora tältet i väntan på att vädret skulle lugna ner sig. Frammemot 11-11.30 bestämde vi oss för att trotsa vädret, så vi fixade frukost (gröt såklart) och packade ihop våra saker. Sen bar det av ner till civilisationen. En nätt vandring på 18km fågelvägen. Förmodligen gick vi närmare 20 km. Att gå två mil är inte speciellt jobbigt i vanliga fall. Med tung packning, genom mossar, över bäckar, genom rissnår, upp och ner för backar, och dessutom i stundvis ösregn, det är jobbigt. Det var jobbigt trots att D. var snäll och lastade av lite från mig.

Vadning kan vara rätt roligt. Igår gick vi genom en fors, det var inte roligt. Vi hittade ett ställe där det gick att hoppa över på stenar. Det var hemskt. Det var så strömt, och stenarna visade sig vara snorhala. Trots att jag gick över utan ryggsäck lyckades jag såklart halka. Klarade mig väldigt bra och blev bara lite blöt om foten, tack vare D., som gick bakom mig (med min ryggsäck), som slet tag i min jacka och drog upp mig. Ungefär som man gör med småbarn som ramlar. Förödmjukelse på hög nivå, men det bjuder jag på. =)

Resten av vandringen gick bättre, om man bortser att jag var så blöt att det forsade om mig. Vi påbörjade vandringen 12.45 och kom ner till civilisationen run 20.30-20.40 tror jag, och då letade vi upp ett matställe! Det enda stället vi hittade var Fjällgården, och man kan väl säga att det kändes lite för fint för oss, efter att inte ha duschat på runt 10 dagar, och dessutom nyss vandrat runt 2 mil i skitvädret. Så D. gick in och frågade om vi fick äta där, och det gick bra. Men oj vad vi inte passade in! Haha! 3 dränkta, illaluktande katter bland vita linnedukar och levande ljus. Maten var helt fantastiskt god, och efterrätten bara smälte i munnen! Det var verkligen en upplevelse efter 10 dagar på knäckebröd, pulversoppor och pasta. Grymt gott!

Sen traskade vi de sista 500 meterna till stugan där vi gjorde sånt lyxigt som att tvätta kläder, duscha och dela på en hel Marabou Polka chokladkaka! Lyx! Duscha var så himla skönt, verkligen! Mitt hår blev helt mjukt och jag har nog aldrig känt mig så ren efter en dusch!

Annat roligt igår var när vi kom till en skoterled vi skulle följa till ett vindskydd och sedan ner till civilisationen. När vi kom fram till stolparna som markerade skoterleden skrattade vi och sa att det kändes som civilisationen. När vi närmade oss vindskyddet började vi möta folk och det var så konstigt! Att komma ner till trädgränsen var också som ett delmål, även om det innebar att mängden mygg ökade drastiskt.

Det var igår det. I natt har jag sovit i en bäddsoffa som utan tvekan är mindre skönt än mitt liggunderlag. Men jag har sovit som en stock ändå. Så skönt! Planen för idag är att vi ska åka och handla mat och sedan bege oss till Kläppen i Ljungdalen för att därifrån ge oss ut igen. Jag känner mig sådär pepp för att ut och vandra idag. Mina ben känns som spagetti och mina fötter känns helt tillplattade. Men vi får väl se vad som händer.

1 kommentar:

Micke sa...

Jätte fin bild, syns att du trivs =)