torsdag 19 augusti 2010

4-8 juli 2010

4 juli gav vi oss som sagt iväg till härliga Härjedalen. Resan gick bra. 5 juli vandrade vi till första lyan. Oj vad tungt det gick! Det var ändå bara runt 4 km. Men då tyckte jag det var tungt. Väskan var dessutom inte perfekt packad så tyngden låg väldigt högt, vilket skapar rätt mycket obalans. Att se fjällräv för första gången var så klart väldigt spännande. Allt var o andra sidan väldigt spännande. Sätta upp tältet, laga mat, titta på rävarna, myggen och så vidare. En rolig grej som hände var när vi åt middag. D. frågade om vi skulle äta potatis och purjolöksoppa, eller kantarellsoppa. Jag vet inte hur det kom sig, men jag var tvärsäker på att vi åt potatis och purjolöksoppa. Därför tyckte jag det var väldigt väldigt underligt när soppan faktiskt smakade kantarell! En historia som så klart är mycket roligare när man själv upplevt det. Men nu finns det nedskrivet och jag kan gå tillbaka och skratta. Så det så. Den7 juli började jag skriva dagbok, inspirerad av D. som var tvungen att skriva dagbok varje dag då han gjorde praktik.

7/7 Onsdag
Frukost: Havregrynsgröt med kanel, socker och torkade äpplen. Lunch: Blåbärssoppa med 1 knäckebröd med mjukost och tonfisk på. Middag: Risini med potatis och purjolöksoppa + torkade morötter. Fått ordning på protokollet. Töntat oss med kameran. Bytt underkläder. Tvättat fötterna. känner mig ganska solbränd i ansiktet. De andra påstår att jag bara är lite röd. Konstant godissugen.

8/7 Torsdag kl. 07.00
Ömsom skiner solen, ömsom regnar det. Har vart vaken i 3 timmar. Längtar till frukost. Har sovit gott i natt, ca 6 timmar. Idag ska vi vandra till nästa lya. Ska bli roligt! Man är ju rätt stillasittande. Min nästan 3000 kr-jacka var klart värt det.

8/7 Torsdag kl 18.50
Ca. 7,5 km fågelvägen till andra lyan. Jag är psykiskt och fysiskt slut. Känner av sömnbristen, matbristen, vattenbristen (ok, mitt eget fel, I know) och inte minst muskelbristen. Hela min kropp känns helt slut. Jag kan knappt hålla ögonen öppna. Vandringen till den här lyan var intressant. En vadning som var lätt skrämmande när vattnet forsade strax ovanför knäna på mig. D. var snäll och tog min ryggsäck och P. gav mig en hand för att jag inte skulle välta. Snälla pojkar! Vidare följde en varierande väderlek med lite sol, lite hagelstormar, en massa blåst och en hel del regn. Älska min jacka ytterligare. Hatar att jag inte köpte ett par svindyra, höga kängor. Nu skiner f.ö. solen och vinden är fullkomligt galen. Innan vi hittade lyan gick vi över så många kullar att det kändes som ett skämt. Längtar tills jag får sova!

Inga kommentarer: