torsdag 28 oktober 2010

8-11 augusti 2010

Söndag 8/8 2010 ca kl.16
Missat att skriva senaste dagarna. I lördags gick vi till Helags fjällstation. Det var en rätt lång vandring, 16 kilometer och när vi kom fram vägde vi väskorna, min vägde 20,5 kg och D:s vägde runt 26 kg. Då saknade jag stativet på 2,8 kg samt minst 0,5 kg mat. Startvikten var alltså minst sagt tung. Nåväl, väl där drack vi kaffe, åt en kaka (mjuk pepparkaka för mig) samt en frukt (äpple) till priset av 47 kr. Så värt det. Vi hade dock ingen lust att betala 225 kr för pasta och skinksås utan åt vår egen mat (ris med karl-johansvampsoppa) som vi lagade på riktig spis och åt med sked i porslinstallrikar. Sen åt vi choklad och jag drack cola. Jag höll mig vaken till runt 11 innan jag slocknade i en mjuk säng med två kuddar. Det var helt underbart.

Innan jag somnade pratade jag en del i telefon också. Det var så kul att jag bara satt och skrattade hela tiden. Väldigt konstig känsla att prata med folk efter så lång tid. Idag börjades med frukostbuffé. Det var så gott! Leverpastejen var nog det bästa. Och kaffet. D. skrev ett fint meddelande från oss i gästboken också. Sen har vi gått vidare till nästa lya. Solen sken med lite vind och inte en mygga på hela vandringen. Jätteskönt. Nu sitter vi här i tältet och det känns som att man kommit hem. Konstigt.


Söndag 8/8 2010 kl. 18.03
Rävarna galna. Man kan göra egen mandelmassa har D. lärt mig. Det är coolt.

Måndag 9/8 2010
Lång dag idag. Läser i alla fall en suverän bok: Jenna Jameson - "Att älska som en porrstjärna - En sedelärande berättelse". Den är verkligen bra. Handlar om Jenna Jamesons väg till att bli världens största porrstjärna. Verkligen sträck-läsarbok. Så var det mandelmassa:
* rivna mandlar - mest (finrivet)
* smulorna man gröper ur vetebullarna.
* Vispgrädde
* Socker
-> Rör ihop till en massa!

Onsdag 11/8 2010 kl 16.40
Igår fyllde min fina, fina vän Helena 25 år. Nu är alla i närmaste kretsen 25, vilket såklart ska firas när jag är hemma och vi är samlade igen. =) Inte allt för lång tid dit tror jag. Saknar er alla ska ni veta.

Hur som helst, efter att ha suttit i tältet lång, lång tid igår i väntan på att regnet skulle ta en paus, så vi kunde packa ihop tältet och gå vidare till nästa lya. Efter lunch kunde vi äntligen ta oss an de 11 km vi skulle gå. Det var lite småsegt, vi hade trots allt gått 3/4 dagar, totalt 36 kilometer. Vi kom fram lagom till middagen, så vi får stanna några timmar extra här i morgon innan vi ger oss av till den (förmodligen) sista lyan. I morgon, om vädret fungerar, kommer vi få mat uppflugen med helikopter. Massa, massa godis kommer vi ha då. =)

Jag tänker mycket på Stockholm just nu. Jag börjar sakna verkligheten lite. Jag har verkligen älskat att vara ute, men jag saknar att göra andra saker än att gå, packa upp och ner, studera räv och äta. Till och med matlagning är ett trevligt avbrott här. I morgon går vi förbi Gåsenstugorna, då ska vi dricka riktigt kaffe! Trevligt! =)

Inga kommentarer: